נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

המלצה לטיול בדרום הארץ

דרום הארץ הוא אזור עשיר בנופים מגוונים, ומכיל בתוכו פסיפס של סוגי התיישבות, חקלאות וטבע. החל מישובי מערב הנגב ושדותיהם העשירים ועד למדבר הצחיח של פארן ובקעת תמנע בואכה אילת, כל מטייל ימצא את אשר מבקש ליבו. בלב הנגב, נופי המדבר הפתוחים מציעים למתבונן מבט אל תרבויות עתיקות, תופעות גיאלוגיות ואתרי טבע יחודיים. את כל אלו מעצב גורם מרכזי, נוכח כל העת אך נחבא בנוף המדברי הצהוב: המים. נחלים עתיקים יצרו את פני המדבר, תרבויות עתיקות למדו כיצד לנצל ולשמר אותם ומעיינות נחבאים מאפשרים גם בימינו מערכות אקולוגיות עשירות בלב המרחב הצחיח. במסלול זה, שיכול להתאים למשפחות אך להיות מוארך גם למטיילים החפצים באתגר גדול יותר, נהנה מתצפית אל הנחלים העתיקים שעיצבו את פני המדבר ולאחר מכן נפגוש את המים במעיין מרענן שהוא אחד מפלאי המדבר באזור זה.

טיול בטוח באקלים המדברי

לפני היציאה להליכה במסלול, חשוב לוודא שהתכוננו כראוי לתנאי האלקים במסלולו. בחודשי הקיץ ובימים חמים, יש להימנע מהליכה בשעות החמות של היום (ככלל אצבע, בין השעות 11:00 ל 15:00). כמו כן חובה להצטייד בכמות מספקת של מים לשתייה ובכובע. הליכה במסלול מבלי להתכונן כראוי עלולה לגרום לנזק חמור כגון התייבשות ומכת חום. כדי להימנע מאי נעימויות, יש לתכנן את היציאה למסלול באון שההליכה תתבצע בשעות המתאימות, ולהתאים את אורך המסלול לרמת המטיילים.

עין עקב – מעין שכבה בלב המדבר

שמו הערבי של עין עקב הוא עין אום כעב, שפירושו – מעיין האבן. ההנחה הרווחת היא ששם זה מציין את אבן הצור השחורה, הבולטת על רקע המסלע הגירני הלבן, הנמצאת בעין עקב עליון. במסלול זה אנו מבקרים בעין עקב תחתון, שהוא בריכה עגולה בתחתית מצק המתנשא לגובה 5 מטרים ומאגם את מי הנביעה הפורצת מפני הסלע בעין עקב עליון.  זהו מעין שכבה, אחד מתוך סדרת מעיינות הנובעים בגבולה הצפוני של רמת עבדת. מעיינות שכבה נוצרים בנקודות שבין שכבות המסלע השונות: המים זורמים במסלע מחלחל ונחסמים בהגיעם לשכבת מסלע אטומה. במקרה זה, המעין נוצר כאשר מים, המחלחלים דרך שכבות סלעי הגיר והקרטון, נעצרים בשכבת החוואר הנטויה וזורמים על גביה עד למציאת נקודת פירצה בסלע- שהיא נקודת נביעת המעין בקצה המצוק.

סביב המעין ניתן למצוא מגוון של צמחי מים, כגון קנה מצוי, שערות שולמים, סוף, סמר חד, עצי אשל ואחים. לצידם נמצאים מספר עצי דקל קטנים שקבעו מקומם על שפת המצוק. גם בעלי החיים המקומיים נהנים מהמים – המקדימים להגיע יוכלו למצוא את עקבותיהם של יעלים, צבועים וזאבים על גדות המעיין.

המלצה לטיול בדרום הארץ

הגעה ותיאור המסלול

ניתן להתחיל את המסלול המעגלי הקצר, שאורכו כ11 ק"מ (כ-6 שעות הליכה) במנחת המטוסים הנמצא מצפון למדרשת בן גוריון.  מהמנחת נמשיך בשביל המסומן בסימון שבילים שחור עד למפגש עם שביל ישראל. מנקודה זו נלך על שביל ישראל דרומה (פניה ימינה מהשביל השחור), ונטפס איתו עד לחוד עקב. זוהי עליה מאתגרת מעט, אך הנוף מחוד עקב שווה את המאמץ. לאחר מנוחה ותצפית אל הנוף המדברי, נמשיך עם שביל ישראל עוד כשני קילומטרים עד שנגיע לעין עקב.

מנקודה זו, ניתן לחזור בשביל מסומן כחול למעלה צין ולדרך הנפט. המבקשים להאריך את הטיול, יכולים לבחור לצעוד בשביל הירוק, דרך טרסות עתיקות ומאהל בדואי בנחחל דבשון, ולכיוון שמורת עין עבדת (כ-4 קילומטרים), לטפס לכיוון קבר בן גוריון ולאחר מכן לחתות את שדה בוקר ולחזור לרכב (כ-5 קילומטרים נוספים). הבוחרים באפשרות זו יכולם להשאיר את הרכב מלכתחילה בקבר בן גוריון, ולהתחבר לדרך הנפט מהשביל הירוק הנמתח צפונית לקבר.

3 יתרונות בגריל גז לשטח

יציאה לשטח חייבת להתבצע עם גריל גז זמין, בטיחותי ובעיקר נוח לשימוש. במאמר הבא נציג את היתרונות של גריל